Als je een website runt, wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en overtuigen met je content. Hier leest u wat bijzonder belangrijk is! De checklist voor je website Niet elke website kan meteen scoren en gebruikers overtuigen om intensief met de gepresenteerde informatie, aanbiedingen of producten om te gaan.
Vaak blijven bezoekers hangen en verdwijnen ze voor altijd – een hoog bouncepercentage, een lage verblijfstijd en weinig terugkerende bezoekers zijn tekenen dat uw site mogelijk moet worden aangepast. Maar wat maakt een website tot een goed, gebruiksvriendelijk internetaanbod dat bezoekers waarderen en vaak gebruiken? Naast het juiste domein spelen hierbij de webdesign, redactionele aspecten en programmering van de website een rol.
Definieer doelen en doelgroepen
Om tot een zo gebruiksvriendelijke website te komen, is het de moeite waard om wat tijd te investeren in het plannen en beantwoorden van de volgende vragen: Wat zijn de doelen van mijn website en wie wil ik bereiken? Of ik nu informatie wil verspreiden, producten wil verkopen of klantcontacten wil leggen, heeft een grote impact op de structuur, vormgeving en inhoud van mijn website. Desalniettemin zijn er enkele algemene criteria die kunnen worden gevolgd om een overtuigende website te ontwerpen.
Kies een kort en bondig domein als adres
De domeinnaam is de basis voor het succes van uw website. Hoe korter, pakkender en gedenkwaardiger het is, hoe gemakkelijker het voor gebruikers zal zijn om toegang te krijgen tot uw website. Een goed webadres mag niet langer zijn dan 20 tekens, mag geen afkortingen of ingewikkelde woorden of vreemde woorden, cijfers, umlauten of speciale tekens bevatten en, indien mogelijk, geen koppeltekens. Gebruik trefwoorden die uw aanbod beschrijven, of uw naam of bedrijfsnaam en de juiste domeinextensie.
Bied interessante content – op maat van de doelgroep
Als je met je website wilt overtuigen, moet je je bezoekers aansprekende content bieden. Of het nu gaat om tekst, beeld, audio of video – de inhoud moet actueel zijn en passen bij het onderwerp van de website. Zoals verwacht zou de website van een trouwfotograaf veel foto’s en informatie over de diensten, prijzen en apparatuur van de fotograaf bevatten, terwijl een foodblog zou kunnen overtuigen met begrijpelijke recepten, aansprekende foto’s en handige video’s.
Teksten structureren, opmaken en correct schrijven
Alle inhoud op een website moet zo lang als nodig en zo kort mogelijk zijn. Lange teksten zijn soms onvermijdelijk om complexe onderwerpen te presenteren. Dan is het vooral belangrijk om aandacht te besteden aan korte, niet-geneste zinnen en om na vijf tot zeven regels een alinea of een tussenkopje in te voegen. Vetgedrukte markeringen helpen om de belangrijkste uitspraken sneller te begrijpen. Correcte spelling, taal en interpunctie onderstrepen de geloofwaardigheid en ernst van de gepresenteerde inhoud en zijn een must-have, vooral voor bedrijfswebsites.
Kansen bieden voor interactie
Bezoekers van uw website willen niet alleen van informatie worden voorzien, ook communicatie met elkaar is belangrijk. Het moet makkelijk zijn om in contact te komen, bijvoorbeeld via een contactformulier dat gemakkelijk toegankelijk is vanaf elke pagina of via prominent gelinkte contactmogelijkheden. Vooral bij informatie-aanbiedingen zoals blogs zijn de commentaarfunctie of social media-functies zoals delen en liken van belang. Een webchat kan met name door bedrijven worden gebruikt voor een snelle uitwisseling met websitebezoekers en klanten. Met een zoekoptie kunnen gebruikers snel de gewenste website-inhoud vinden, wat logisch is voor zeer uitgebreide websites zoals blogs en wiki’s.
Het design: tijdloos en functioneel
Interessante content is belangrijk, maar deze content moet ook passend gepresenteerd worden om bezoekers te bereiken en vast te houden. De startpagina en alle subpagina’s mogen niet te veel inhoud op een overvolle manier presenteren – de zogenaamde witruimte zorgt voor een rustige, coherente totaalindruk en helpt de gebruiker om zijn weg te vinden. Open webdesigns zonder beperkingen zijn momenteel de trend, maar het is aan te raden om de inhoud niet te breed weer te geven, ook niet bij open designs, zodat het leesbaar blijft.
Overigens hoeft een website helemaal niet duur te zijn, en zijn er diverse grote websites die weinig of niets gekost hebben. Goedkoop website laten bouwen is reden genoeg voor diegenen die geen website hebben, om eindelijk het internet op te gaan.