Een balpen, een aansteker of een sleutelhanger zijn populaire promotieartikelen voor bedrijven. Soms krijg je ook cadeaus van hoge kwaliteit zoals voetballen of paraplu’s. Maar of ze nu eenvoudig of van hoge kwaliteit zijn, alle relatiegeschenken hebben hetzelfde doel: onthouden worden door klanten. Maar werkt deze maatregel? Zoals de General Association of the Promotional Products Industry (GWW) in een lopend onderzoek heeft vastgesteld, groeit de markt voor promotionele artikelen gestaag. De verkoop van advertentiemateriaal bedraagt momenteel ongeveer 3,5 miljard euro per jaar. En de trend blijft stijgen. Bijna geen enkel bedrijf gaat zonder relatiegeschenken. Wie zoveel geld investeert, wil natuurlijk iets terugkrijgen. Niemand wil immers geld weggeven.
Doelen van reclame
Elke maatregel van adverteren streeft een specifiek doel na. Bij relatiegeschenken is dat niet anders. Hoewel openbare reclame bedoeld is om het bedrijf bekend te maken of te herinneren, hopen adverteerders dat de geschenken verschillende effecten zullen hebben. Volgens de GWW-enquête verwacht 26 procent van de ondervraagden een betere klantenbinding omdat geschenken een positieve indruk maken op klanten. 11 procent hoopt dat dit de bekendheid van het bedrijf zal vergroten. 10 procent van de adverteerders hoopt in het dagelijks leven meer aanwezig te zijn bij de klant en de herkenningswaarde te vergroten. Ook het verbeteren van het imago van het bedrijf, het vergroten van de geheugenwaarde en het onder de aandacht brengen van het bedrijf werden veelvuldig genoemd.
Creativiteit vereist
De tijd is echter voorbij dat u eenvoudige balpennen en sleutelhangers kunt gebruiken om de speciale aandacht van klanten te trekken of om als bedrijf beter herinnerd te worden. Wat dat betreft gebeurt er ook in deze branche iets.
Elke branche heeft zijn eigen aanbod. Het assortiment strekt zich uit van individueel gevormde USB-sticks en draagbare koffiebekerhouders tot zelfreinigende tablethoesjes. En omdat er bijna geen bedrijven zijn die zonder relatiegeschenken kunnen, zal het assortiment steeds groter worden.
Adverteren die de moeite waard is
Klassieke reclame op tv, radio of op billboards wordt vaak als vervelend of niet opgemerkt. Reclameblokken op televisie worden vaak weggezapt, de zender wordt op de radio gewisseld en posters hebben een zeer grote verspilling. Bovendien kunnen dergelijke vormen van reclame al snel erg duur worden en zijn ze nauwelijks betaalbaar voor kleine tot middelgrote bedrijven. Om positief herinnerd te worden, moet een poster of tv-advertentie extreem creatief of grappig zijn. Maar dit zijn de minste. Daarentegen hebben nuttige relatiegeschenken vaak dankbare kopers en kunnen ze dus in een positieve context worden geplaatst. Wie zegt er nee tegen een nieuwe USB-stick of een nieuwe duimstok? Daarnaast hebben de ontvangers vaak het gevoel dat ze iets terug moeten doen voor het cadeau.
Nadelen
Relatiegeschenken zijn een beproefd middel om in het geheugen te blijven en zijn daarom een adequate vervanging of aanvulling op traditionele vormen van reclame. Ze hebben echter een keerzijde. Omdat je direct klantcontact moet hebben om de cadeaus bij de man te brengen, is het aanbod beduidend lager. Maar je hebt een veel betere gelegenheid om iets over het bedrijf te zeggen in een gesprek.
Kwaliteit voor kwantiteit
De enige vraag die overblijft is welke relatiegeschenken de juiste zijn. Balpennen, pads of sleutelhangers zijn goedkoop en in grote aantallen verkrijgbaar, maar ze zullen niet per se op de lange termijn in je geheugen blijven hangen. Welke relatiegeschenken de juiste zijn, hangt af van het bedrijf en de doelstelling. Als u zich aan een heel breed publiek wilt presenteren, kunnen balpennen voldoende zijn. Deze zijn goedkoop en in grote aantallen verkrijgbaar. Hoe exclusiever het klantenbestand, hoe hoger de kwaliteit van de relatiegeschenken. Hier is vaak een beetje creativiteit nodig, welk cadeau het juiste is. Of je werkt samen met een bedrijf en betaalt wat meer voor innovatieve ideeën. Maar aangezien u de giften toch als advertentiekosten kunt aftrekken, hoeft u hier niet per se op te besparen.